- Werkbedrijf Lucrato
Werkbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato voert het werkgeverschap uit in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en begeleidt mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, voor de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit 3 leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
M. van Vierssen
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met Lucrato overeengekomen. Ook voor 2020 zijn deze overeengekomen en ter kennisneming aan de Raad toegezonden.
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Werkbedrijf Lucrato is in 2018 ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). Het Werkbedrijf bundelt de krachten van beide organisaties. De opdracht voor het Werkbedrijf is tweeledig. Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een relatief korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. Ook biedt Lucrato een werkplek aan mensen in het kader van Beschut Werk. De tweede doelgroep waar Lucrato dienstverlening aan biedt, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband hebben. Dit zijn inwoners die door verschillende oorzaken (lichamelijk, verstandelijk, psychisch, langdurige werkloosheid) een arbeidsbeperking hebben. Zij krijgen begeleiding zodat zij het meeste uit zichzelf kunnen halen. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato. Lucrato is ook de preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.
Uit de Meerjarenbegroting (MJB) 2021-2024 van Lucrato is duidelijk geworden dat Lucrato verwacht tekorten op de bedrijfsresultaten te boeken die zij niet meer uit de eigen middelen kan dekken. Hierdoor doen zij vanaf 2020 een aanvullend financieel beroep op de GR-gemeenten (Apeldoorn, Epe en Heerde). Dit beeld is al in de MJB 2019-2022 van Lucrato geschetst en blijft onveranderd, ook in de MJB 2021-2024. Apeldoorn heeft daarop geanticipeerd door in haar Meerjarenbegroting aanvullende bijdragen op te nemen. In totaal hebben we voor 2021 € 850.000 en vanaf 2022 structureel € 700.000 in onze begroting opgenomen.
De verwachting is dat de bijdrage van de gemeente Apeldoorn in het exploitatietekort van werkbedrijf Lucrato in 2021 de in de MPB 2021-2024 opgenomen bijdrage van € 850.000 niet zal overtreffen. Deze verwachting is gebaseerd op de meest recente landelijke financiële vooruitzichten m.b.t. de SW-vergoeding; deze zal de komende jaren minder nadelig zijn dan eerder door Lucrato was ingeschat. In de MJB 2022-2025 van Lucrato, die in het kader van de zienswijzeprocedure in het voorjaar 2021 wordt aangeboden, zal er een doorrekening plaatsvinden voor de jaren na 2021. Uiteraard geldt dat de hier genoemde resultaten slechter kunnen uitpakken, als er in verband met Corona onverhoopt nog aanvullende of langdurige maatregelen genomen moeten worden en de nadelige effecten daarvan niet of slechts gedeeltelijk gecompenseerd worden door het Rijk. Lucrato zal overigens hiervoor zelf al een bestemmingsreserve aanleggen ten laste van het resultaat 2020.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
-/- € 238.000
+ € 88.000
Eigen vermogen
€ 3.126.000
€ 2.962.000
Vreemd vermogen
€ 3.078.000
€ 2.158.000
- GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De personele risico's - ziekteverzuim, krapte op de arbeidsmarkt - vormen de grootste risico's. Andere risico's zijn risico's die tot een omzetdaling leiden, gemeenten nemen minder plusproducten af en laten taken niet door de GGD uitvoeren. Verder vormen wetswijzigingen een risico voor de continuïteit van de GGD.
Ontwikkelingen beleid
Als beleidsprioriteiten zijn vastgesteld: COVID19 bestrijding (in opdracht van en bekostigd door de rijksoverheid), advisering Omgevingswet en gezonde leefomgeving, psychosociale hulp bij incidenten, gezonde leefstijl, signalering trends in volksgezondheid, werkgeversplatform NOG Fitter en Vitaler, gezonder ouder worden, takendiscussie bestuursagenda uitwerken en passende informatie voor gemeenten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 213.000
€ 71.000
Eigen vermogen
€ 3.028.000
€ 2.909.000
Vreemd vermogen
€ 2.923.000
€ 2.631.000
- Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder M. van Vierssen vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder M. van Vierssen vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
M. Van Vierssen
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het uitvoeren van de samenwerkingsovereenkomst 2020. Hierin zijn concreet opgenomen de door de OVIJ te leveren producten, projecten en programma’s.
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting.Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed. Wat wel een knelpunt is, dat de flexibele schil in de formatie zeer beperkt is en het aantrekken van voldoende goed gekwalificeerd personeel lastig is.
Ontwikkelingen beleid
De invoering van de Omgevingswet per 2022 is de grote beleidsontwikkeling in het milieu en RO-domein. De OVIJ is in 2020 intensief betrokken geweest bij het gemeentelijke voorbereidingstraject en participeert ook in 2021 in de gemeentelijke Programmagroep Omgevingswet. In 2021 gaat de gemeentelijke taak t.a.v. asbestdaken over naar OVIJ.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 218.463
€ 493.143
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 518.492
€ 668.000
€ 190.000
Vreemd vermogen
€ 735.000
€ 2.624.000
€ 1.740.000
- Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
J. Joon
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
Het jaar 2020 heeft voor de Cleantech Regio vooral in het teken gestaan van de start van uitvoering Regio Deal. De projecten onder de Regio Deal vlag zijn gestart en leveren gezamenlijk een grote bijdrage aan onze regionale economie. Zeker in de huidige economisch zware periode betekent dit een welkome stimulans. Naast de Regio Deal lopen er natuurlijk ook andere trajecten als Slimme en Schone mobiliteit (waarover een maatregelenpakket inclusief financiering is afgesproken met de provincie Gelderland) of de RES. Tot slot is er vanuit de regio een bijdrage geleverd aan de Oost Nederland brede campagne met de noemer ‘Nederland Slim Benutten’. Die campagne is gericht op het zorgen voor een stevige rol voor regio’s (in Oost Nederland) in een nieuw regeerakkoord.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 34
€ 94.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 105.000
€ 97.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 1.737.000
€ 1.566.000
n.t.b.
- Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Cziesso. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Tribuut wil de beste belastingdienstverlener in de regio zijn met een ijzersterke prijs/ kwaliteitverhouding met een grote tevredenheid van gemeenten, klanten en medewerkers.Belangrijkste speerpunten voor 2020-2023 zijn:- Ombouw van de WOZ- taxaties naar gebruiksoppervlak.- De kwaliteit van de uitvoering optimaliseren, zodat de uitvoering van de WOZ door de Waarderingskamer als goed wordt beoordeeld.- Optimaliseren van de belastingopbrengst.- Verdere optimalisering van de organisatie en werkprocessen, die moet leiden tot werkdrukverlaging en kostenvermindering.- Beleidsharmonisatie.- Groeiopdracht.
Risico's
De samenvoeging van de belastingtaken van de vijf gemeenten brengt risico's met zich mee. Die staan in het bedrijfsplan van Tribuut. De risico’s voor Tribuut zijn beperkt. Het risico van autonome ontwikkelingen calculeert Tribuut op € 120.000 bij een weerstandscapaciteit van € 108.000. Daarnaast beschikt Tribuut nog over het restant van het opstartbudget van € 628.000 (eind 2018). Het bestuur heeft dit bedrag bestemd voor verdere organisatieontwikkeling en efficiencyverbetering in 2019 en 2020 en zal in 2020 volledig benut zijn.
Ontwikkelingen beleid
De Waarderingskamer heeft besloten om per 1 januari 2022 over te gaan op een andere waarderingssystematiek onroerende zaken waarbij de waarderingsinhoud wordt vervangen door “gebruiksoppervlakte”. De overgang naar de nieuwe systematiek is onvermijdelijk en vraagt van Tribuut een forse inspanning. Woningen en niet- woningen in de vijf gemeenten worden opnieuw gewaardeerd op basis van gebruiksoppervlakte (GBO) in plaats van inhoud (m3). In 2019 hebben de deelnemende gemeenten budget beschikbaar gesteld aan Tribuut om deze ombouw in 2019 en 2020 te realiseren.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 113.000
0
0
Eigen vermogen
€ 113.000
0
0
Vreemd vermogen
€ 1.106.000
0
0
- Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal beleidsplan 2021-2024
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG heeft de inventarisatie en beoordeling van de risico’s in 2020 gecompleteerd en de daarvoor benodigde weerstandscapaciteit op een niveau gebracht wat vergelijkbaar is met andere veiligheidsregio’s. Bij het vaststellen van de kadernota 2022-2025 heeft het algemeen bestuur vastgesteld dat de VNOG zelf over voldoende weerstandscapaciteit moet kunnen beschikken. In deze kadernota is de benodigde weerstandscapaciteit berekend op € 3.166.100 en komt de beschikbare capaciteit (Algemene – en Bedrijfsvoeringsreserve en de post Onvoorzien, na bestemming van het jaarrekeningresultaat 2019) uit op € 3.995.114. De vastgelegde streefwaarden van de weerstandsratio (verhouding tussen de beschikbare – en de benodigde weerstandscapaciteit) liggen tussen 1,0 (“matig”) en 1,4 (“voldoende”). De nu berekende ratio komt uit op 1,26 en valt daarmee binnen de gewenste bandbreedte.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
- € 2.854.900
€ 4.148.482
Eigen vermogen
€ 1.919.000 (werkelijk)
€ 3.640.663
Vreemd vermogen
€ 43.669.000 (werkelijk)
€ 39.538.494 (werkelijk)
- Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Kadernota 2019-2022 PlusOV (geen nieuwe kaderstelling 2020-2023)
Begroting 2020 - 2023 PlusOV
Bedrijfsplan Vervoercentrale 2.1
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.Het jaar 2020 stond voornamelijk in het teken van corona. De impact van corona op de bedrijfsvoering van PlusOV was groot. Het VAV kwam in maart 2020 grotendeels stil te liggen waarna dit langzamerhand weer is gestegen.
Ontwikkelingen beleid
In 2020 is gestart met de aanbestedingsprocedure voor het Vraag afhankelijk vervoer (VAV). Deze procedure zal in 2021 worden afgerond. PlusOV heeft door investeringen en aanpassingen van processen en systemen de benodigde formatie weten te verlagen en de operationele bezetting in lijn gebracht met de formatie.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 148.705
€ 460.890
€ 460.890
Vreemd vermogen
€ 8.645.792
€ 4.124.281
€ 4.000.000